CRONICĂ LITERARĂ - VOLUMUL MOMENTE ISTORICE de Camelia Pantazi Tudor

CRONICĂ LITERARĂ
Mihail Grămescu

Momente istorice de Camelia Pantazi Tudor

(Editura
Inspirescu
, 2013)

Cartea de studii şi eseuri a Cameliei Pantazi-Tudor Momente istorice impresionează şi ca dimensiune şi ca amploare a materialului documentar folosit, dar mai ales prin viziunea inedită asupra domeniului ştiinţific abordat: Istoria universală.
Prezentate atractiv şi incitant, dinamic şi concis, într-un stil alert şi, totuşi, respectând rigorile academice ale expozeului, studiile Cameliei Pantazi Tudor lasă impresia unui mozaic amplu de evenimente şi idei, originale şi temerare – o frescă de anvergură a Istoriei, tratând despre evenimente şi documente mai puţin popularizate ale trecutului, sau despre personalităţi celebre dar privite din unghiuri inedite, într-o abordare temerară a temelor cunoscute.
     Aranjate în ordinea cronologică a evenimentelor, articolele componente ale lucrării, multe dintre ele apărute anterior în presă, fie în publicaţii de specialitate de prestigiu în domeniu, cum ar fi revista Magazinul istoric, fie prin alte publicaţii de literatură şi cultură generală, ca Oglinda literară, sau Cervantes revistă internaţională de cultură duc, în ansamblul lor, la o imagine amplă şi surprizătoare asupra istoriei cunoscute – ca în cazul numelor celebre: Darwin, împăraţi ai Romei şi Chinei antice, Ludovic Soare şi alţi regi ai Franţei, Napoleon, Michelangelo sau Rafael, sau mai puţin cunoscute de marele public, aşa cum sunt intrigile de război sau de curte din Franţa, Anglia, Spania şi Italia Evului Mediu, ori cele mai recente ale crizelor rachetelor din Cuba şi prizonierilor din Iran.
    Siturile arheologice din China, Bucureştiul interbelic şi distracţiile lui, cronicile literar-ştiinţifice la lucrările unor nume celebre: C.C. Giurescu, Lucian Boia etc. lasă impresia unui bazar oriental bine asortat cu de toate şi atrăgător, la care cititorul se poate, în acelaşi timp, şi documenta, dar şi distra, ca la o Teleenciclopedie ştiinţifică de amploare.
   Scris cu talent literar şi apărut la editura Inspirescu, în 2013, într-o ediţie frumoasă, parfumată, cu poze color în interior, volumul Momente istorice al Cameliei Pantazi Tudor se impune, ca şi precedentele sale volume personale (Atingerea unui ideal – despre dinastia Tang – de la editura Rawex coms, din 2010 şi New Beijing – romanul modular eseistic de ficţiune- ştiinţifică de la editura Eagle, din 2012, cu variante electronice care se pot comanda şi pe net la librăriile on line de la adresele elefant.ro, amazon.ro, edituravirtuala.ro sau inspirescu.ro) ca o carte de lux, mândrie justificată pentru
orice bibliotecă pretenţioasă.
TEXT PUBLICAT ÎN  NUMĂRUL 8 /MARTIE-APRILIE 2013 AL REVISTEI CERVANTES- Revistă internaţională de cultură